Daniel Hevier: Jeden kabát, jedna koža, jedna tvár

Autor: Juraj Gonšor | 14.5.2009 o 12:04 | Karma článku: 3,01 | Prečítané:  1723x

Piesne s atmosférou sa hľadajú ťažko. O to ľahšie sa identifikujú. Nosia dobovú nálepku, ale dobre sa počúvajú aj s odstupom času. Nepotrebujú sólo, nepotrebujú začiatočný riff, ani viac ako tri minúty. Vystačia si s textom, v ktorom je ťažko rozpoznateľný refrén. O to viac posolstva unesú.

Záverečná čerešnička na torte albumu Team 2 (Prichytený pri živote)Záverečná čerešnička na torte albumu Team 2 (Prichytený pri živote)www.team-online.sk
Otvorme krabičku v regáli protestsongov. Áno, tú s označením pop. Folk, šansón, džez nechajme ladom. Za posledné desaťročia v nich nájdeme okrem tejto aj Poctu Majakovskému (Peteraj) a Veselú pesničku (Krausz). Znejú trocha trúfalo, v éteri jemne pateticky. Svojou výstavbou, príbehom, ale i dobou vzniku vybočujú z priemeru stredného prúdu. Pár slov k textárskemu majstrovstvu Daniela Heviera. Jeho meno sa spája predovšetkým s Teamom a Paľom Haberom. Patrí k textárom, ktorí sa nebáli vydať svoju tvorbu knižne (Hrdzovlasá). Pokračuje v línii textárov – básnikov. Je známy nielen ako textár, ale predovšetkým ako spisovateľ pre deti a básnik. Priznáva, že väčšina textov vznikali na hotovú hudbu. To znamená naplniť chytľavú melódiu dlhých tónov dlhými slabikami. Pieseň sa nachádza na druhom albume Teamu. Ide o celkom výborný album. Textársky sa na ňom popri Hevierovi podieľal aj Peter Uličný. Pieseň je vystavaná a sústredená výlučne na text. Pársekundový melodický úvod sa v éteri spravidla vynecháva. Napriek tomu si ho odporúčam vypočuť. Nasledujú dve minúty. V nich tri rovnaké strofy s refrénovitým veršom na konci. Medzi druhou a treťou je vsunutý mostík, akési preklenutie sa cez monotónnosť v skladbe. V pope veľmi obľúbené. Nájsť v slovenských textoch dobre napísaný text na dlhé slabiky je umenie. Skladbe obsahuje všetky dlhé jednoslabičné vychytávky. Hevier v prvej slohe zachováva danú melodickú štruktúru. Vie, že železné pravidlo: „Dlhá nota = dlhá slabika“ možno porušiť. So zámerom teatrálnosti a hymnickosti. Referénovitá časť je v poriadku: „Má pár dier, mám ho však rád...“. V jej druhej časti navzdory pravidlám ponecháva na dlhé tóny trojslabičné „nemusel“. Jadro výpovede je v súlade s melódiou, už si to môže dovoliť. Zároveň uhladí zvyšok textu krátkymi slabikami Podobný postup používa aj v ďalších strofách. Pasáž určenú na poslucháčske zakorenenie sa, nebúra nesúladom melódie s textom. Mostík je úplne čistý: „Snáď to stačí , že už mám dosť síl.“ Aj keby táto pieseň trvala desať minút (vsunutý hudobný úvod, hymnický záver a bystré sóla), stále by ostala nádhernou. Vďaka textu. Obsahom je spoveď - výpoveď. Vyrovnanie si účtu. Text o úroveň vyššie posúvajú frazeologizmy. Hevier s ich využitím niekedy preháňa. Tu sú na mieste. Neprevracať kabát – ostať sám sebou. Ísť s kožou na trh a zároveň to mať vpísané nožom – nebáť sa za svoj názor za každú cenu. Aj za tú najvyššiu. Na čele pár ostrých čiar – pekná metafora na vrásky, starosti, dedičstvo obyčajných ľudí. Pieseň strofa, po strofe graduje. Bez využitia bicích. Pridávaním nástrojov stúpa na hudobný vrchol. Zaujímavá, po textárskej stránke príťažlivá a poučná pieseň. V éteri sa nestráca, v povedomí poslucháčov žije. Žiaľ, až na zložitý názov. Pre lepšiu životnosť popovej skladby sa pýta niečo údernejšie a jednoduchšie.
Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

ŠPORT

To, čo predviedli Nemci a Taliani, je veľká hanba futbalu, tvrdil Hapal

Tréner národného tímu do 21 rokov Pavel Hapal bol plný emócií.

PLUS

Trinásť rokov trpí epilepsiou. Na Slovensku jej nedokázali pomôcť

Návšteva neurológa sa zmenila na sexuálne obťažovanie.

ŠPORT

Mladí Slováci skončili na ME v Poľsku

Z druhého miesta postúpilo Nemecko.


Už ste čítali?